Hyra eller rekrytera en inköpare

Vi på Thalamus har lång erfarenhet av kompetensförsörjning inom inköp och vi hjälper dig gärna att förstärka din inköpsavdelning med en tillfällig konsult eller långsiktig lösning. Vi har under åren byggt upp ett nätverk och kunskap i att rekrytera olika typer av inköpare till teknikföretag.

Jag behöver en inköpare

Hitta en inköpare

Inköp och Sourcing är en central och viktig del för att nå företagens strategiska mål och det är avgörande att hitta rätt person som kan navigera genom komplexa inköpsstrategier och säkerställa kostnadseffektivitet.

Med hjälp av Thalamus kunniga teknikrekryterare som är väl insatta inom inköp hjälper vi dig att rekrytera eller hyra in rätt inköpare. Vi tar hänsyn till din bransch, företagskultur och specifika behov för att säkerställa att du får en kollega som inte bara har rätt kompetens utan också passar in i din organisation.

Att rekrytera en inköpare är en mer långsiktig process där fokus ligger på att hitta den bästa kandidaten för rollen vilket kan vara att rekommendera när ni har ett långsiktigt behov av en inköpare i er organisation och kan avsätta lite mer tid för att vara säkra på att ni hittar rätt person.

Att hyra in en inköpskonsult är ett mer flexibelt tillvägagångssätt där Thalamus kan tillhandahålla den kompetens som behövs under en viss tidsperiod. På så sätt kan ni utan att genomföra en rekrytering ändå få tillgång till en erfaren inköpare eller att ni hyr in en konsult under tiden som vi hittar er permanenta medarbetare.

Område

Strategisk inköpare

En strategisk inköpare arbetar efter inköpsstrategier och processer som ofta inköpschefen implementerat. Den strategiska inköparen är ansvarig för ett eller flera produktområden och de medföljande leverantörerna inom respektive område.

Inköparens resultat mäts på basis av kostnadsbesparingar, riskreducering, minskade ledtider och/eller andra relevanta mål för organisationen.

Område

Operativ inköpare

En operativ inköpare hjälper organisationen att köpa in varor, produkter eller komponenter efter avtal. I rollen ingår avropsinköp, orderhandläggning, administrativa inköpsuppgifter och leveransbevakning.

Mycket av arbetet handlar om att få företaget att fungera genom att tillgängliggöra ett stadigt flöde av resurser som bland annat behövs vid produktion.

Vill du veta mer om att jobba som inköpare?

Thalamus har ett brett utbud av roller inom IT och teknik. Här hittar du allt du behöver veta om de olika jobben.

Här hittar du allt som kan vara bra att veta om rollen så som arbetsbeskrivningar, hur en vanlig dag på jobbet kan se ut per roll, vanliga arbetsuppgifter. Vilken utbildning som krävs, lön och utvecklingsmöjligheter.

Läs mer i vår jobbguide

Vanliga frågor om inköpare

Vad är skillnaden mellan inköpare och upphandlare?
Skillnaden mellan inköpare och upphandlare är att inköpare primärt ansvarar för att köpa varor och tjänster för ett företags omedelbara behov och ofta fokuserar på taktiska aspekter som förhandling och leverantörsrelationer. Upphandlare, å andra sidan, är oftast verksamma inom offentlig sektor och deras arbete innebär att följa specifika lagar och regler, med fokus på juridiska och etiska aspekter av inköpsprocessen.
Hur lång tid tar det att hitta en inköpare?
Tiden det tar att hitta en inköpare kan variera beroende på dina specifika krav och arbetsmarknadens tillgänglighet. Vill du hyra en konsult kan det ske mycket snabbare, medan rekryteringsprocessen för en permanent anställning kan ta något längre tid.
Vad är fördelen med att hyra en inköpare?
Att hyra en teknikkonsult ger flexibilitet att anpassa arbetskraften efter projektens behov. Det innebär också att du inte behöver oroa dig för långsiktig anställning och personaladministration, vilket kan minska kostnaderna och administrativt arbete.

    Kontakta oss