Jobba som Supporttekniker

En supporttekniker är en roll som löser tekniska problem relaterade till datorer, nätverk och programvara. Arbetsuppgifterna omfattar att diagnostisera och åtgärda fel, samt vägleda användare genom lösningar och ibland sköta hårdvaru- eller systemuppdateringar.

Se lediga jobbConnecta

Vad gör en supporttekniker?

Som supporttekniker arbetar du med att lösa IT-relaterade problem på företaget. Du supporterar användare och bemöter dem via telefon, chatt, mejl, via ärendehanteringssystem eller på plats. Alla ärenden som du hanterar registreras i ärendehanteringssystemet.

Andra arbetsuppgifter kan till exempel vara att lösa problem med hårdvaran, mjukvaran och nätverk. Du kommer att hjälpa användare att installera, konfigurera och uppdatera programvara, operativsystem och andra tekniska enheter.

Hur ser en vanlig dag ut för en supporttekniker ?

Om du arbetar som supporttekniker så börjar dagen med att du startar upp- och kontrollerar att din utrustning fungerar (dator, mobil, headset) och loggar in i ärendehanteringssystemet. Om ditt jobb innefattar att sitta i telefonsupport så loggar du på telefonslingan för att vara redo om det kommer in något samtal. När det ringer så är det samtalet som prioriteras, i annat fall så kan du sitta och svara på mejl, chatt eller hantera ärenden i ärendehanteringssystemet.

Om du arbetar som firstline support är det vanligt att du arbetar med felsökning, installationer och konfigurationer av konton, lösenord, system och nätverk. Rollen innebär även att svara på alla möjliga problem runt hård- och mjukvara (datorer, mobiltelefoner, surfplattor, konferensutrustning, kringutrustning).

Det är viktigt att du dokumenterar problemet och lösningen så att andra kan göra liknande lösningar och följa det arbete som du har gjort om problemet skulle uppstå igen. Ofta använder sig supporttekniker av fjärrstyrningsverktyg för att kunna ”ta över” och lösa tekniska problem på en användares dator och enheter när användaren sitter på en annan plats.

Som supporttekniker kan du även ha en roll där du träffar användarna på plats, antingen att teknikern fysiskt tar sig till användaren som behöver hjälp eller att användaren söker upp teknikern.

I en större organisation finns det vanligtvis flera olika grupper som supportteknikern kan eskalera ärenden till, det vill säga att om du inte kan eller har behörigheter att lösa ett ärende så skickas ärendet vidare till en specialist inom området. I vissa fall är specialisten en annan supporttekniker med högre behörigheter eller mer tekniskt kunnig, i andra fall kan det vara nätverksgruppen, utvecklarna, drifttekniker etc.

Utbildning

Erfarenhet & utbildning

  • Gymnasial utbildning: Gärna inom IT och Teknik med inriktning mot datorer.
  • Eftergymnasial utbildning: Gärna KY/YH-utbildning inom Support och Nätverk.
  • Universitetsutbildning: Gärna systemvetenskap
  • Förkunskaper: Gärna erfarenhet av arbete via telefon med felsökning.

Lönespann

Lön

Ingångslönen som supporttekniker ligger på 21.000 – 25.000.

Många supporttekniker arbetar skift vilket gör att du får ett tillägg för att du arbetar obekväma arbetstider (OB) som också gör att du kommer upp i månadslön, vanligtvis tjänar du då mellan 26.000 – 35.000 innan skatt.

Framtid

Utvecklingsmöjligheter

Som supporttekniker börjar du oftast som first line supporttekniker. Därifrån kan du utvecklas till många olika roller.

Ett vanligt nästa steg är second line (erfaren tekniker). Efter att ha arbetat som 2nd line support brukar karriärvägarna variera.

Vissa blir third line tekniker (senior tekniker), andra personer blir utbildare/coacher, team leaders, incident managers (IM), problem managers (PM), change managers (CM), systemadministratörer, drifttekniker, nätverkstekniker eller annan expert inom IT-infrastruktur.

Vanliga frågor om att jobba som supporttekniker

Vad är en supporttekniker?
En supporttekniker är en roll som löser tekniska problem relaterade till datorer, nätverk och programvara. Arbetsuppgifterna omfattar att diagnostisera och åtgärda fel, samt vägleda användare genom lösningar och ibland sköta hårdvaru- eller systemuppdateringar.
Hur mycket tjänar en supporttekniker?

En supporttekniker inom first line support tjänar mellan 21 000 och 35 000 kronor, beroende på arbetsuppgifter och erfarenhet. Nybörjare utan erfarenhet tjänar mellan 21 000 och 25 000 kronor, medan med mer erfarna supporttekniker kan tjäna upp till 35 000 kronor.

Vad krävs för att jobba som supporttekniker?

För att jobba som supporttekniker behöver man oftast en IT-relaterad utbildning, antingen från gymnasiet med IT-specialisering eller högre studier i datavetenskap. Det är viktigt att ha goda kunskaper i operativsystem, nätverk och hur man löser tekniska problem. Dessutom är det viktigt att kunna förklara tekniska saker på ett enkelt och tydligt sätt.

Kan man jobba som supporttekniker utan utbildning?

Ja det är fullt möjligt att jobba som supporttekniker utan en eftergymnasial utbildning. Det som räknas mest är praktisk erfarenhet inom IT och förmågan att kommunicera väl. En stark vilja att lära och anpassa sig till nya teknologier är också en värdefull egenskap i denna roll.

Lediga jobb som supporttekniker

Om du är intresserad av att arbeta inom IT-infrastruktur är du mer än välkommen att skicka in en ansökan till oss på Thalamus.

Gå till jobben

Rekrytera eller hyr en supporttekniker

Om du är ute efter att hyra eller rekrytera en supporttekniker inom firstline kan du läsa mer här.

Läs mer